Минули давні часи в історичному розвитку, коли виживання роду залежало від фізичної підготовленості людини, нині акцент робиться на розумові здібності, вміння, винахідливість та стратегію, що необхідні для досягнення життєвого успіху. Відомо, що фізичні вправи позитивно впливають на розумові здібності людини та стимулюють їх, регулярні заняття фізичною культурою та спортом сприяють підтриманню стійкості інтелекту. І хоча принципи здорового способу життя стають нині не просто популярними, а й невід’ємною частиною життя сучасної людини, фізичній культурі в загальноосвітніх закладах школярі надають другорядне значення. Дослідження оцінки цінності фізичної підготовленості у досягненні життєвого успіху людини сприятиме корегуванню впливів на мотиваційну сферу школярів, що віддзеркалиться на підвищенні ефективності навчально-виховного процесу на заняттях з фізичної культури.
Автори на основі аналізу літературних джерел зробити висновки про вплив фізичних вправ на організм і інтелектуальні здібності людини [1, с. 19]. В роботі зазначається, що цілеспрямована робота по засвоєнню спеціальних знань на уроках фізичної культури підвищує інтенсивність навчальної діяльності [4]. Підтверджено, що у людей, які систематично і активно займаються фізичними вправами, підвищується психічна, розумова і емоційна стійкість при виконанні напруженої розумової або фізичної діяльності [3, с. 17].
Метою роботи стало виявлення розуміння школярами середньої і старшої школи значущості фізичної підготовленості в життєвому успіху людини.
В дослідженні, що було організовано у листопаді 2022 року, взяли участь учні, які навчаються у 9 класі (52 особи) Криворізької загальноосвітньої школи №120 та ліцеїсти 11 класу (50 осіб) Криворізького природничо-наукового ліцею. Респондентам була запропонована анонімна анкета закритого типу [2]. Для аналізу відповідей результати анкетування були перераховані у відсотки.
Аналіз відповідей анкетування у порівняні учнів 9 і 11 класів показав такі результати. Про те, що здійснюється вплив занять фізичними вправами на розвиток розумових здібностей зазначили 30% учнів 9 класу і 64% ‒ 11 класу (рис. 1). Трансформація цінностей особистості від підліткового віку до юнацтва зрозуміла, проте, не залежно від класу навчання, п’ята частина всіх респондентів зазначила на відсутність взаємозв’язку між заняттями фізичними вправами і розвитком розумових здібностей.
Рис. 1. Вплив занять фізичними вправами на розвиток розумових здібностей за вибором учнів (у відсотках).
Цінність фізичної підготовленості у досягненні життєвого успіху визнає третя частина досліджуваних незалежно від класу навчання (табл. 1). Половина всіх досліджуваних визначили вплив фізичної підготовленості на укріплення здоров’я. Для досягнення життєвого успіху 21% школярів 9 класу вважають значущим інтелектуальний, а не фізичний розвиток, в 11 класі таких ‒ 14%.
Таблиця 1
Цінність фізичної підготовленості у досягненні
життєвого успіху (у відсотках)
Отже, в досліджені цінності фізичної підготовленості у досягненні життєвого успіху за оцінкою школярів виявлено, що з підліткового віку до юнацтва зростає розуміння впливу фізичних вправ на розвиток розумових здібностей від 30% до 64%. Показано, що половина школярів як 9 класу, так і 11 класу не фіксують взаємозалежність понять «здоров’я» і «життєвий успіх». Рекомендується посилення просвітницької роботи серед школярів про вплив фізичної підготовленості на енергетичний потенціал та функціональні резерви організму, що значно підвищить цінність фізичної культури в житті людини.
Література
1. Акімова Н. О., Соболь Р. І., Скрипник М. А. Вплив фізичних вправ на організм і інтелектуальні здібності людини. Педагогіка й сучасні аспекти фізичного виховання, 2021, 17. С. 17‒20.
2. Анкетування «Фізичне виховання».
URL: https://naurok.com.ua/anketuvannya-fizichne-vihovannya-191060.html
3. Большаков Д. С., Бєлкова Т. О. Вплив фізичного навантаження на розумову працездатність студента / Сучасний стан та перспективи розвитку природничих дисциплін в медичній освіті: матеріали IIІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. Донецький національний медичний університет. 2022. 15. С. 15‒18.
4. Харуца К. А. Інтелектуальний розвиток учнів ліцеїв засобами фізичної культури. Херсонський держ. ун-т, ф-т фізичного виховання та спорту, кафедра теорії та методики фізичного виховання. Херсон : ХДУ, 2021. 45 с.
URI: http://ekhsuir.kspu.edu/handle/123456789/14583
|